Tisdag 4/3
8,30-9,30 |
SV/MA Elevens självbedömning |
Textilsalen |
10,00-11,30 |
SV Delprov B Läsförståelse |
Textilsalen |
Torsdag 6/3
10,00-11,00 |
SV Delprov A Tala |
Klassrummet |
Fredag 7/3
8,30-11,20 |
SV Delprov D, E Enskilt
|
Textilsalen |
Onsdag 12/3
10,00-11,00 |
SV Delprov D,E Enskilt |
Textilsalen |
Torsdag 13/3
10,00-10,30
10,30-11,00 |
MA Delprov A Grupp 3-4 |
Textilsalen |
Tisdag 18/3
8,50-9,30 |
MA Delprov B |
Textilsalen |
Torsdag 20/3
10,00-11,00 |
MA Delprov C |
Klassrummet |
Fredag 21/3
8,30-10,00 |
SV Delprov C Läsförståelse |
Textilsalen |
Tisdag 25/3
8,30-9,30 |
SV Delprov F Skriva |
Textilsalen |
Torsdag 27/3
10,00-10,45 |
MA Delprov D |
Klassrummet |
Tisdag 8/4
8,30-9,30 |
MA Delprov E |
Textilsalen |
Torsdag 10/4
10,00-11,00 |
MA Delprov F |
Klassrummet |
Fredag 11/4
8,30-9,30 |
MA Delprov G |
Textilsalen. |
Torsdag 24/4
10,00-11,00 |
SV Delprov H |
Klassrummet |
Fredag 25/4
8,30-9,30 |
Kompletteringstid för svenska |
Textilsalen |
Tisdag 29/4
8,30-9,30 |
Komplettringstid för matte |
Textilsalen |
torsdag 20 februari 2014
Planering för nationella proven åk 3
onsdag 19 februari 2014
Veckobrev
Nu kryper sportlovet närmare och närmare! Vi försöker avsluta arbetet med människokroppen inför lovet för att kunna inleda ett nytt tema vecka 10.
Efter lovet kommer vi ha två teman: Livet och skolan förr och nu samt våren.
De nationella proven för åk 3 kommer också att ta en hel del undervisningstid och under dagen kommer ett preliminärt schema över vilka dagar proven ska genomföras.
Det är fortfarande många som inte anmält vilken dag de vill komma på öppet hus. För att enkelt kunna svara klickar du på länken nedan och fyller i det datum som passar. Glöm inte att skriva barnets namn.
Här kan du svara vilket datum som passar er!
Vi vill ha svaren senast måndag vecka 9.
Självklart kan man också svara genom att lämna en lapp med era barn då senast på fredag.
Önskar alla ett härligt sportlov!
Efter lovet kommer vi ha två teman: Livet och skolan förr och nu samt våren.
De nationella proven för åk 3 kommer också att ta en hel del undervisningstid och under dagen kommer ett preliminärt schema över vilka dagar proven ska genomföras.
Det är fortfarande många som inte anmält vilken dag de vill komma på öppet hus. För att enkelt kunna svara klickar du på länken nedan och fyller i det datum som passar. Glöm inte att skriva barnets namn.
Här kan du svara vilket datum som passar er!
Vi vill ha svaren senast måndag vecka 9.
Självklart kan man också svara genom att lämna en lapp med era barn då senast på fredag.
Önskar alla ett härligt sportlov!
måndag 17 februari 2014
Läxa åk 3
Den här veckans läxa är att titta på en film som handlar om ett experiment. Länken till filmen hittar du genom att klicka här.
När du har tittat på filmen klickar du på länken nedan så öppnar sig ett frågeformulär. Fyll i alla svar, skriv ditt namn och skicka. (Om du behöver kan du titta på filmen fler gånger.)
Tänk på att du har två veckor på dig.
Till er som har haft problem att publicera svar på bloggen med en Ipad så ska det fungera på det nya sättet.
Frågor till filmen
Lycka till!

Tänk på att du har två veckor på dig.
Till er som har haft problem att publicera svar på bloggen med en Ipad så ska det fungera på det nya sättet.
Frågor till filmen
Lycka till!
onsdag 12 februari 2014
Veckobrev
Februari har verkligen visat sig göra rätt för sitt smeknamn VABruari, idag var vi 16 barn i klassen av 25. Det är många som är förkylda med feber och ont i halsen. Många barn är också trötta och längtar efter vårsolen. Ibland är det svårt för oss pedagoger att veta när barnen behöver gå hem eller bara vila. Feber är ju alltid ett säkert kort, då ringer vi direkt. Men ibland är det mer diffusa symptom som huvudvärk, magont eller trötthet. Då brukar vi prova med vila, vätska och lite extra omtanke.
Det är kanske några av er som sett på läsårsdatan att vi nästa vecka skulle ha friluftsdag. Vi har efter lite överläggning i personalen bestämt oss för att ställa in friluftsdagen med tanke på vädret. Vi har som mål att ha vinteraktiviteter under friluftsdagen i februari men eftersom vintern kom av sig så ställer vi in. Eventuellt gör vi någon aktivitet klassvis, om vintern gör återbesök, annars sparar vi friluftsdagen till våren så vi kan vara utomhus. Vi återkommer så fort vi vet.
För några veckor sedan fick eleverna i klassen en läsutmaning. Tänk att eleverna nu har läst 126 böcker tillsammans på bara några veckor.
På onsdag nästa vecka är det återigen dags för ett biblioteksbesök. För er som har böcker hemma, ta med dessa och lånekortet.
På måndag kommer äntligen våra Lego-lådor från Komtek. Jag och Åsa från 4-6:an gick en Lego-kurs i våras där vi fick lära oss att använda Lego för att bygga enkla mekaniska delar som ingår i läroplanen att eleverna ska känna till. Självklart är det eleverna själva som ska bygga efter instruktioner. Materialet är fantastiskt roligt att arbeta med. Jag gissar att de kommande veckornas fotografer kommer ta en del bilder på vårt arbete.
Hälsningar Sara, Marit och Stina
Det är kanske några av er som sett på läsårsdatan att vi nästa vecka skulle ha friluftsdag. Vi har efter lite överläggning i personalen bestämt oss för att ställa in friluftsdagen med tanke på vädret. Vi har som mål att ha vinteraktiviteter under friluftsdagen i februari men eftersom vintern kom av sig så ställer vi in. Eventuellt gör vi någon aktivitet klassvis, om vintern gör återbesök, annars sparar vi friluftsdagen till våren så vi kan vara utomhus. Vi återkommer så fort vi vet.
För några veckor sedan fick eleverna i klassen en läsutmaning. Tänk att eleverna nu har läst 126 böcker tillsammans på bara några veckor.
På onsdag nästa vecka är det återigen dags för ett biblioteksbesök. För er som har böcker hemma, ta med dessa och lånekortet.
På måndag kommer äntligen våra Lego-lådor från Komtek. Jag och Åsa från 4-6:an gick en Lego-kurs i våras där vi fick lära oss att använda Lego för att bygga enkla mekaniska delar som ingår i läroplanen att eleverna ska känna till. Självklart är det eleverna själva som ska bygga efter instruktioner. Materialet är fantastiskt roligt att arbeta med. Jag gissar att de kommande veckornas fotografer kommer ta en del bilder på vårt arbete.
Hälsningar Sara, Marit och Stina
måndag 10 februari 2014
Sammanfattning från föräldramötet
Här kommer en kort sammanfattning från föräldramötet för er
som inte hade möjlighet att närvara.
Läxor
Vi tycker att det är viktigt att
elevernas läxor har ett tydligt syfte och att alla får en återkoppling. Varje måndag går vi
igenom läxan i läxboken. Alla elever får redovisa sin läxa och får återkoppling.
Vi går också igenom den nya läxan så att alla elever vet hur läxan ska göras.
Skolverkets rekommendation om läxor
är som följer ”Rätt utformade och med formativ återkoppling kan läxor stödja
elevers lärande. Men att ge läxor utan att läraren aktivt diskuterar innehållet
i elevernas svar är inte en effektiv undervisningsstrategi.”
Läxorna i klassen är som följer:
Åk 1 & 2 En läxa måndag-
måndag.
Åk 3 Två läxor måndag – måndag åk
3. (En i läxboken och en på bloggen.)
För de som vill öva med sina barn
hemma rekommenderar vi läsning i alla former. Det finns också mattekort att
låna hem. Vi har dock inte möjlighet att ge återkoppling på dessa läxor.
En bra sida där eleverna själva kan öva på klockan, stavning och mycket annat är www.elevspel.se
Läxhjälp på tisdagar
På tisdagar erbjuder vi läxhjälp
till alla barn som går på fritids. Mårten ansvarar för läxhjälpen på skolan och
han håller till i ljushallen efter mellis.
Musikundervisning i klassen
Från den här terminen har jag och
Marit musikundervisning i klassen. Det var många som upplevt musiken som en rörig
lektion. Det har kommit önskemål om musik i andra grupper, konstellationer. Nu
har vi möjlighet att integrera musikundervisningen i övrig undervisning och
även anpassa grupperna efter behov. Självklart följer vi läroplanen och är
insatta i vad musikundervisningen innefattar.
Arbetsron i klassen
Vi är noga med arbetsron i
klassen. Förflyttningar är alltid utmanande. Många har svårt att plocka ihop utan att
säga något till varandra.
Vi ändrar placering då och då för
att alla ska få chansen att sitta på en bra plats. Vi försöker också att dela
upp oss i mindre grupper.
Rutiner i klassen hjälper tex läsa
tyst på morgonen, komma in tyst i klassrummet, ta tystnaden med in.
Vi försöker att skriva på tavlan vad som eleverna
ska arbeta med så att de blir så självständiga som möjligt. Vi påminnelser om att ta ansvar för
den egna rösten.
Vi upplever en förbättring sedan
höstterminen.
Tjejgruppen
Sedan ett par veckor tillbaka
arbetar Susanne lite extra med tjejerna i åk 2. Vi såg ett behov av att arbeta
med kamratskap och värdegrund främst hos tjejerna i tvåan som lätt parade ihop
sig två och två. Det gick inte att leka tre, många kände sig osäkra om de hade
någon att leka med. I gruppen pratar de om känslor, att vara utanför,
strategier för att samarbeta och gör även saker som att baka. Målet är att
stärka vi-känslan!
Vi ser gärna att ni arbetar även
med detta hemma genom att uppmuntra barnen att leka fler än två och kanske
välja en annan kompis att ta med hem ibland.
Öppet hus
Onsdagen den 5:e mars och
torsdagen den 13:e mars kl 18-19.30 är
det öppet hus på skolan. EN av dagarna är obligatorisk. Man anmäler
själv vilken dag som passar bäst att komma. Mejla till skolan eller skicka med
barnen en lapp om önskat datum. Vi hoppas på ungefär hälften vid varje
tillfälle.
Förra året fick barnen rösta fram
vad de ville göra och de som var här då minns att vi gjorde experiment med
kroppens fem sinnen. En uppgift som återkommer detta år, som barnen uppskattade
mycket, var det gemensamma konstverket som alla gjorde med den medhavda vuxne.
Även detta år kommer barnen att få vara med och påverka vad de vill visa från
vår verksamhet.
Under kvällen visade vi också ett
bildspel på hur vi gör när vi planerar ett arbetsområde.
Vi berättade också om vår
dokumentation och hur den ligger till grund för utvecklingssamtalen.
Vi avslutade kvällen med att
informera föräldrarna i åk 3 om de kommande nationella proven. Jag kommer att
skicka hem ett preliminärt schema över när proven ska genomföras. Viktigt att
veta är att vi inte beviljar ledighet under vecka 11-20 för åk 3 då
proven sker under dessa veckor.
Läxa åk 3
Den här veckan ska du få öva på några svårstavade ord.
Vi kommer att ha test på dessa ord måndagen den 17/2.
Vi kommer att ha test på dessa ord måndagen den 17/2.
skjuts
skjul
skjuta
skjorta
stjäla
stjälpa
stjärna
stjärt
stjälk
garage
skjul
skjuta
skjorta
stjäla
stjälpa
stjärna
stjärt
stjälk
garage
måndag 3 februari 2014
Läxa åk 3
Den här veckan handlar läxan om delar av hel. Skriv läxan i din läxbok.
1) I Majas klass går det ettor, tvåor och treor. Totalt är de 24 elever. En tredjedel (1/3) av eleverna går i trean. Hur många elever går i åk 3?
2) Lotten ska panta burkar och flaskor. Hon har samlat alla flaskor och burkar i en kasse. Det är totalt 27 stycken. En tredjedel (1/3) är flaskor som hon får 2 kronor i pant för.
Hur många flaskor är det?
Hur mycket pengar får hon för de flaskorna?

3)Ellis har 28 kulor i sin kulpåse. En fjärdedel (1/4) av kulorna är stora kulor, resten är små.
Hur många stora kulor har han?
Hur många små kulor har han?
Kom ihåg att skriva och rita hur du räknar ut ditt svar. Lycka till!
1) I Majas klass går det ettor, tvåor och treor. Totalt är de 24 elever. En tredjedel (1/3) av eleverna går i trean. Hur många elever går i åk 3?
2) Lotten ska panta burkar och flaskor. Hon har samlat alla flaskor och burkar i en kasse. Det är totalt 27 stycken. En tredjedel (1/3) är flaskor som hon får 2 kronor i pant för.
Hur många flaskor är det?
Hur mycket pengar får hon för de flaskorna?
3)Ellis har 28 kulor i sin kulpåse. En fjärdedel (1/4) av kulorna är stora kulor, resten är små.
Hur många stora kulor har han?
Hur många små kulor har han?
Kom ihåg att skriva och rita hur du räknar ut ditt svar. Lycka till!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)