onsdag 27 mars 2013

Veckobrev v 15



Fram till sommaren kommer vi ha ett bildprojekt i klassen där barnen turas om att vara ”veckans fotografer”. Som det står i kursplanen för bild ska barnen arbeta med bildframställning där det bland annat ingår:
”Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.”
Barnen får själva välja vad de vill dokumentera under veckan men får självklart hjälp och stöd om de vill. De ska dokumentera sitt arbete och sin arbetsmiljö och kommer därför inte att fotografera varandra. Ett urval av bilder presenteras på bloggen i samband med veckobrevet.
Veckans fotografer är Saga och Ruhama.

Den här veckan har vi inte delat ut några nya läxor eftersom det är lov nästa vecka. Därför får läxböckerna bo kvar här över lovet och nya läxor kommer vecka 15.
Imorgon väntar påskpyssel, lekar och annat roligt. Vi avslutar skoldagen med en påsklunch.
Veckan efter lovet ska vi ha stormöte på tisdagen och på torsdagen ska vi gå på rundvandring i staden och se ”Konst i stadens rum.”
Vecka 15:
Måndag    åk 2           Simning, promenad från skolan 7.45.
Tisdag      åk 1           Idrott, ta med ombyte.
                 åk 3           Idrott utomhus.
Onsdag     åk 1           Idrott utomhus.
                 åk 2 & 3    Idrott, ta med ombyte.
                                                    
Hälsningar Sara, Marit och Janne!

Bokrecensioner som eleverna redovisar för varandra i samlingen skrivs på bok-löv som de sedan får sätta upp på trädet i klassrummet. På detta sätt kan de tipsa varndra om bra böcker. Förra våren blev det en lång lista med boktips lagom till sommarlovet.


Casper har under en veckas tid undersökt temperaturen utomhus. Han har sedan sammanställt detta i ett diagram som han presenterade under samlingen.


Nu har nästan alla barn skrivt klart sina brev till sin brevvän i USA. Saga har fotograferat sitt brev.



Så här ser vår tystburk ut. Makaronerna förvaras i hjärtburken och när man tagit ansvar för sin röst lägger man en makaron i glasburken.


Ruhama har fotograferat sitt favoritarbete som är spelet "Finns i sjön" med rimord.


 

torsdag 21 mars 2013

Svenskläxa åk 3

Till nästa vecka vill jag att du går in på länken ungafakta och läser en av berättelserna som andra barn har skrivit. Skriv sedan lite om texten:
1) Vem har skrivit texten? 
2) Skriv lite kortfattat vad den handlade om. 
3) Vad tyckte du om berättelsen, om den var lättläst, rolig, bra.

Veckobrev v.13

Den här veckan har åk 3 fått börja med de nationella proven i svenska. Jag måste passa på att berömma alla som arbetat med sina tester så tyst och lugnt så vi verkligen haft arbetsro under testerna.
I klassrummet har arbetsron däremot varit lite si och så de senaste veckorna. Vi tycker ju att arbetsron är så otroligt viktig och försöker därför arbeta extra mycket med den. Barnen själva vill också ha det tyst men när några börjar prata stiger ljudnivån snabbt.
Vi valde därför att höra med barnen vad de trodde skulle kunna hjälpa. De hade många kreativa förslag men det populäraste var en ”tystburk”. De tycker mycket om Susannes ”snällburk” på fritids, där barnen kan samla makaroner för goda gärningar. I klassrummet ville de istället ha en ”tystburk” där de kan samla makaroner när de själva tagit ansvar för den egna rösten. När ”tystburken” är full vill de göra något roligt. Barnen har kommit med många roliga förslag på aktiviteter som är både roliga och lärorika. Allt från att baka en jättestor tårta till att gå på utflykt och prova på friluftsteknik.
Vi hoppas med detta att barnen kan känna att de själva kan ha inflytande över sin arbetsmiljö.
Vecka 12:
Måndag    åk 2           Simning, promenad från skolan 7.45.
                 åk 1 & 2   Lämna in läxboken.
Tisdag      åk 1           Idrott, ta med ombyte.
                 åk 3           Idrott utomhus.
Onsdag     åk 1           Idrott utomhus.
                 åk 2 & 3    Idrott, ta med ombyte
Torsdag    Alla           Påsk-stationer med pyssel och lekar.
               PÅSKLOV!                                                   
Hälsningar Sara, Marit och Janne!


måndag 18 mars 2013

Mattekluring

Nu kommer en kluring som nog kräver att ni ritar när ni löser uppgiften.

En klass ska ordna med klassfest och duka långbord. De har kvadratiska bord där en elev får plats på varje sida. De ställer ihop sju bord till ett långbord. Hur många elever får plats runt långbordet?

Det ska bli roligt att läsa era förklaringar som ni alltid gör så bra!

fredag 15 mars 2013

Veckobrev v.12

Den här veckan har alla elever fått ett eget brev från en brevkompis i Frejas klass i USA. Vi har tillsammans översatt breven och påbörjat arbetet med att svara. Barnen uppskattade breven mycket och jobbar på med sina brev under engelska lektionerna.
Vecka 12:
Måndag    åk 2           Simning, promenad från   skolan 7.45.
                 åk 1 & 2   Lämna in läxboken.
Tisdag      åk 1           Idrott, ta med ombyte.
                 åk 3           Idrott utomhus.
                 åk 2 & 3   Berättarläxa
Onsdag     åk 1           Idrott utomhus.
                 åk 2 & 3    Idrott, ta med ombyte.
                 åk 3          Stavningstest. Orden finns på bloggen.
Torsdag    Alla           Biblioteket. Ta med låneböcker och lånekort.
                 Åk 1          Berättarläxa.
                                                    
Hälsningar Sara, Marit och Janne!

torsdag 14 mars 2013

Läxa i svenska för treorna

Nu kommer det en till stavningsläxa. Efter varje ord har jag skrivit en mening med ordet, den behöver du inte kunna utan bara ordet. Veckans ord är:

aldrig (Jag har aldrig spelat tennis.)

alltid (Jag cyklar alltid den här vägen.)

förrän (Jag kan inte leka förrän jag ätit upp min mat.)

himlen (Titta stjärnorna på himlen.)

meddelande (Du har fått ett hemligt meddelande.)

gamla (Det är mina gamla skor.)

välkomna (Ni är välkomna hem till mig.)

lugnt (På kvällen var det tyst och lugnt.)

precis (Vi har precis lika många.)

tyvärr (Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.)


Lycka till!


måndag 11 mars 2013

Veckans matteuppgift



Den här veckan vill jag att alla skriver en mattesaga där räknesättet division används. Tänk på att skriva tydligt hur många det finns från början och hur många som ska dela.
Lycka till!