Från och med denna vecka är det ingen skridskoåkning på idrotten.
Något som inte kom med i veckobrevet var att vi i klassen ska gå till Konserthuset imorgon, onsdag. På Konserthuset ska vi få se en dansföreställning som heter Perfect. I dansföreställningen finns det dansare med olika funktionshinder. Under förmiddagen idag fick vi besök av Susan som berättade om hur vi nästan alla har något funktionshinder, några har synliga och några har dolda. Barnen fick veta mer om morgondagens föreställning och fick chans att dela med sig av sina tankar och frågor. Föreställningen slutar kl 13.50 vilket gör att vi är tillbaka på skolan strax efter 14.00.
Kort sammandrag från föräldramöte Torsdagen den 7:e februari
Vi pratade om det sociala klimatet i klassen och på skolan. Vi tycker att klassens sammanhållning är jättebra. Självklart sker det konflikter mellan barnen men vi arbetar aktivt med att lära barnen lösa konflikterna på konstruktiva sätt. Sammanhållningen på skolan arbetar vi också mycket med genom att samarbeta mellan klasserna och anordna stormöten mm.
På fredagssamlingarna har vi teckenspråkstema. Barnen har själva fått önska vad de vill lära sig och har hittills lärt sig: ”God morgon”, “vad heter du?” , “tack”, “hej då” och “tack för maten”.
Läxan Det är bra om föräldrarna hjälper barnen hålla ordning på läxboken och lägga den i mappen. Lösa papper kommer bort, blir skrynkliga och det signalerar till barnen att deras arbete inte är viktigt. Ettor och tvåor lämnar in läxboken senast på måndagar.
Bloggen Tanken bakom var att samla all information där den kan finnas tillgänglig och minska pappersåtgången. Det gör informationen tillgänglig för barn som växlar boende.
Veckobreven behöver läsas, barnen kan omöjligt hålla informationen i huvudet. Prenumerera på inlägg så de kommer till den privata mejlen.
Hjälp med kläder Barnen behöver hjälp med att fylla på extraklädeslådor. Sortera torkade kläder i torkskåp etc. Personalen kan omöjligt göra detta.
Kuratorn Vår kurator kommer varannan vecka och finns då tillgänglig för alla barn. Vi har som förslag att alla barn som är nyfikna på att träffa kuratorn kan gå på en drop-in tid utan att vi först meddelar föräldrarna. Vill barnen däremot ha en regelbunden kontakt med kuratorn tillfrågas föräldrarna om detta. Om någon har något emot det, kontakta oss.
Öppet hus. Vi har två kvällar med öppet hus varav en är obligatorisk. Välj den dag som passar familjen bäst och meddela oss senast fredagen den 22/2. De dagarn som finns att välja mellan är onsdagen den 6/3 och torsdagen den 14/3.
Vi pratade också om hur vi arbetar med barnens egna frågor. I vardagliga situationer dyker det upp många frågor som leder till vidare forskning. Vi svarar sällan på frågor som vi vet att barnen kan forska om själva.
Såhär kan det gå till:
Två flickor i ettan ställde frågan om hur många vi var i ledet till skridskobanan. Detta öppnade upp för en matematisk diskussion där de försökte uppskatta hur många vi var genom överslagsräkning. Sedan undrade de hur många som fattades för att vi skulle vara 100 personer på skolan. Följande dag fick de direkt ta tag i sin undersökning. De kom själva på iden att de kunde räkna barn på tavlorna i hallen skrev upp klassvis hur många barn som går på skolan. De räknade in nya elever och räknade bort gamla. Därefter kollade de med Maria i maten hur många vuxna som arbetar på skolan. Det blev mycket att sammanställa men tog därför hjälp av en klasskompis i trean som hjälpte till att räkna ihop resultatet. De ägnade lite mer än en timme åt sin undersökning och redovisade stolt resutltatet på samlingen.
Under samlingen redovisar de gärna för varandra sina undersökningar, läser upp egna sagor och läser de egna mattesagorna.
Hej!
SvaraRaderaJag kommer på öppet hus den 6/3. Mvh Marika, Villes mamma.