Här kommer en kort sammanfattning från föräldramötet för er
som inte hade möjlighet att närvara.
Läxor
Vi tycker att det är viktigt att
elevernas läxor har ett tydligt syfte och att alla får en återkoppling. Varje måndag går vi
igenom läxan i läxboken. Alla elever får redovisa sin läxa och får återkoppling.
Vi går också igenom den nya läxan så att alla elever vet hur läxan ska göras.
Skolverkets rekommendation om läxor
är som följer ”Rätt utformade och med formativ återkoppling kan läxor stödja
elevers lärande. Men att ge läxor utan att läraren aktivt diskuterar innehållet
i elevernas svar är inte en effektiv undervisningsstrategi.”
Läxorna i klassen är som följer:
Åk 1 & 2 En läxa måndag-
måndag.
Åk 3 Två läxor måndag – måndag åk
3. (En i läxboken och en på bloggen.)
För de som vill öva med sina barn
hemma rekommenderar vi läsning i alla former. Det finns också mattekort att
låna hem. Vi har dock inte möjlighet att ge återkoppling på dessa läxor.
En bra sida där eleverna själva kan öva på klockan, stavning och mycket annat är www.elevspel.se
Läxhjälp på tisdagar
På tisdagar erbjuder vi läxhjälp
till alla barn som går på fritids. Mårten ansvarar för läxhjälpen på skolan och
han håller till i ljushallen efter mellis.
Musikundervisning i klassen
Från den här terminen har jag och
Marit musikundervisning i klassen. Det var många som upplevt musiken som en rörig
lektion. Det har kommit önskemål om musik i andra grupper, konstellationer. Nu
har vi möjlighet att integrera musikundervisningen i övrig undervisning och
även anpassa grupperna efter behov. Självklart följer vi läroplanen och är
insatta i vad musikundervisningen innefattar.
Arbetsron i klassen
Vi är noga med arbetsron i
klassen. Förflyttningar är alltid utmanande. Många har svårt att plocka ihop utan att
säga något till varandra.
Vi ändrar placering då och då för
att alla ska få chansen att sitta på en bra plats. Vi försöker också att dela
upp oss i mindre grupper.
Rutiner i klassen hjälper tex läsa
tyst på morgonen, komma in tyst i klassrummet, ta tystnaden med in.
Vi försöker att skriva på tavlan vad som eleverna
ska arbeta med så att de blir så självständiga som möjligt. Vi påminnelser om att ta ansvar för
den egna rösten.
Vi upplever en förbättring sedan
höstterminen.
Tjejgruppen
Sedan ett par veckor tillbaka
arbetar Susanne lite extra med tjejerna i åk 2. Vi såg ett behov av att arbeta
med kamratskap och värdegrund främst hos tjejerna i tvåan som lätt parade ihop
sig två och två. Det gick inte att leka tre, många kände sig osäkra om de hade
någon att leka med. I gruppen pratar de om känslor, att vara utanför,
strategier för att samarbeta och gör även saker som att baka. Målet är att
stärka vi-känslan!
Vi ser gärna att ni arbetar även
med detta hemma genom att uppmuntra barnen att leka fler än två och kanske
välja en annan kompis att ta med hem ibland.
Öppet hus
Onsdagen den 5:e mars och
torsdagen den 13:e mars kl 18-19.30 är
det öppet hus på skolan. EN av dagarna är obligatorisk. Man anmäler
själv vilken dag som passar bäst att komma. Mejla till skolan eller skicka med
barnen en lapp om önskat datum. Vi hoppas på ungefär hälften vid varje
tillfälle.
Förra året fick barnen rösta fram
vad de ville göra och de som var här då minns att vi gjorde experiment med
kroppens fem sinnen. En uppgift som återkommer detta år, som barnen uppskattade
mycket, var det gemensamma konstverket som alla gjorde med den medhavda vuxne.
Även detta år kommer barnen att få vara med och påverka vad de vill visa från
vår verksamhet.
Under kvällen visade vi också ett
bildspel på hur vi gör när vi planerar ett arbetsområde.
Vi berättade också om vår
dokumentation och hur den ligger till grund för utvecklingssamtalen.
Vi avslutade kvällen med att
informera föräldrarna i åk 3 om de kommande nationella proven. Jag kommer att
skicka hem ett preliminärt schema över när proven ska genomföras. Viktigt att
veta är att vi inte beviljar ledighet under vecka 11-20 för åk 3 då
proven sker under dessa veckor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar