Nu har vi kommit igång med arbetet förr och nu. På fredag ska barnen få se en kort film som heter "När jag var 8 år". I filmen berättar Anders om hur det var att leva och gå i skolan på 50-talet i Sverige. Frågorna som filmen är baserad på har eleverna i klassen fått skriva själva.
Sista stunden idag har vi provat en skolgårdslek från förr. Idag blev det "Bro, bro, breja". Några onsdagar framöver ska vi även prova klappramsor, spela kula och hoppa hage. Några av lekarna kanske får hänga med ett tag på skolgården.
Vi önskar att alla som kan tar med sig ett mjölkpaket (eller juice för den delen) av den här modellen. Alla barn ska få odla en egen grönsak, som förr i tiden. Av platsskäl kommer vi odla i mjölkkartonger som lämpar sig perfekt för den grönsaken de flesta barn tycker om, morot.
Som avslutning på arbetsområdet kommer vi ordna en gammeldags skoldag. Mer information om det kommer längre fram.
Jag vill be er föräldrar att hjälpa barnen att komma ihåg läxan. Vi lägger ner mycket arbete på att se till att barnen får meningsfulla läxor och att de får återkoppling på läxan. Som det är just nu gör ungefär två tredjedelar av klassen sin läxa, ibland ännu färre. När vi då har genomgångar och redovisning av läxan blir det jobbigt för de barn som glömt läxan. Det blir också svårt att bygga på kunskapen när så stor del av klassen inte gjort läxan. Det är viktigt att vi tillsammans visar barnen att deras arbete är viktigt och meningsfullt.
Ettor och tvåor har en läxa varje måndag till måndag. Treor har en läxa i läxboken och en läxa på bloggen varje måndag till måndag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar